HSFM09 - Webcartografie - 2 ECTS - 56 uur

Inhoud

  1. Web map infrastructuur
  2. Beginnen met HTML, CSS
  3. Programmeren
  4. Git en Github

Aan de slag

  1. Onderwerp vaststellen
  2. Github repro aanmaken
  3. Folders structuur opzetten en met github linken
  4. github url doorgeven aan mij
  5. Start maken met HTML en CSS

Web Maps maken

Hoe doe je dat?

Wij beginnen bij het web

  • Front-end
  • Client side
  • Making a Web Page

    a map is a lot!

    • Map Interface and Interaction
    • Zoom, panning, clicking etc.
    • Map events
    • popups markers
    • Tiles (raster/vector) as Base Layer
    • Additional Data
    • File (GeoJSON)
    • WMS,WFS
    • Tiles

    JavaScript!

    Puts it all together,

    Tiles, content, interaction

    JavaScript Library

    Including a JavaScript library in your code is like copying and pasting someone else's code into yours. You have access to everything in that library.

    In our case, it's a bunch of cool tools to make web maps and give them familiar functionality.

    volgende week meer over de verschillende JavaScript libraries

    Web Map Building blocks

    Web page, HTML, CSS & JS

    JS mapping library

    Base Layer - tiles

    Additional Data:

    Data, files, api, GeoJSON, WMS, WFS

    Vector Layers

    Interface and Interaction

    Zoom, panning, clicking etc.

    We beginnen met de HTML en CSS

    Switch naar andere presentatie

    Opdracht: Onderwerp vaststellen

    Onderwerp en Design

    Opracht op canvas

    Let op, het design telt maar voor 20% mee! Dit is dus niet het meest belangrijke van deze opdracht. Kies een thema! Hou je er aan.

    1. Opdracht:

    Kies een hobby of activiteit die je graag doet

    5 min - schrijf zoveel mogelijk op over deze hobby wat met locatie te maken kan hebben!

    Help je buur als die er niet uit komt

    Voorbeeld:

    Ik heb een oude Volvo uit 1980.
  • Deze zijn gemaakt in Borne, Limburg.
  • Ik sleutel eraan in Bleiswijk.
  • Ik heb vorige zomer een lange road trip gemaakt door Italië en Frankrijk
  • De auto staat geparkeerd bij mij thuis.
  • Vandaag ben ik ermee naar school gereden
  • 2. Opdracht:

    Kies 4 dingen uit waarbij je al snel een simpele visualisatie kan verzinnen

    10 min - Schrijf op, welke data je nodig hebt, welke data vorm, snelle schets.

    Help elkaar met de invulling en data ideeën

    Voorbeeld:

  • Autos zijn gemaakt in Borne > Locatie van de fabriek. Polygoon van het gebouw achterhalen
  • Ik sleutel eraan in Bleiswijk > Locatie van de garage. Puntje op de kaart
  • Ik heb vorige zomer een lange trip gemaakt > GPS track die ik verzameld heb, dus een lijn. Kaart van Europa
  • De auto staat geparkeerd bij mij thuis. > Locatie van mijn huis en de gemeente waar ik in woon. Puntje en polygoon.
  • 3. Opdracht:

    Maak een snelle schets op papier hoe jouw website er uit komt te zien

    Alleen een wire frame

    Denk daarbij aan titels, plaatjes, menu, etc.

    Maar het meest belangrijk! het plaatsen van 4+ kaarten, 2+ data visualisaties

    Zie de eind opdracht

    Houd het simpel! one page is voldoende, nooit meer dan 3 pagina's gaan maken

    Ga het onderwerp en design niet meer drastisch veranderen!

    Nu kunnen we gaan programmeren .. toch?

    Github opzetten!

    Voor we beginnen met programmeren zetten we onze werk structuur op.

    zie opdracht op canvas

    Code Version Control (git)

    Version control

    Houd geschiedenis van de code aanpassingen bij

    detecteert conflicten als meerdere mensen aan project werken

    samen werken aan code

    1. git clone
    2. git checkout
    3. git pull
    4. git status
    5. git commit
    6. git push

    git explained

    In deze les, maak een github repository aan

    en oefen met github

    Zet een Readme bestand neer

    Ik clone alle repro's naar mijn computer en hou zo jullie vooruitgang bij. Let op Issues en comments van mij! NieneB Mijn voorbeeld repro : HSFM09_Aeres

    Aan de slag!

    Stuur jouw repository url naar niene@this-way.nl

    Programeren?

    Hoe doen we dat & tips

    Gebruik een goede text editor!

    Bijv Visual studio Code, Notepad ++

    Code readability!

    Een paar best practices

    Syntax Highlighting

    Let op de line indentation (inspringing)

    Begrijpbaarheid

    Naming conventions

    Bestands namen en variable namen:

    duidelijk, beschrijvend, mag best lang zijn, geen spaties

    								camelCase  

    Geen algemene namen

    Bijvoorbeeld in JavaScript

    												
    						const map1 = L.map()
    						const map2 = mapLibre.map()
    						
    					
    						
    						const leafletMap = L.map()
    						const mapLibreMap = L.map()
    						
    			  		
    Best practices & tips

    Voorbeeld CSS

    ids, classes in lowercase met streepjes -

    .dataset-list {}

    id # voor unieke dingen

    Class . voor herhaalde elementen

    Beschrijvend voor het element. Door de naam te lezen moet je weten wat het is.

    [css coding standards]

    Function names & comments

    Goede functie namen beschrijven wat een functie doet

    Een functie doet maar 1 ding

    Als je goede namen geeft aan variable en functies heb je bijna geen comments nodig!

    								
    							function toCelsius(fahrenheit) {
    								return (5 / 9) * (fahrenheit - 32);
    							  } 
    							 
    							

    Zet je folder structuur goed op

    Gebruik github!

    Huiswerk volgende keer:

    Zet in HTML en CSS de eerste versie van je website op

    Alleen framework! Objecten, structuur, grid

    Start met Leaflet kaartje opnemen in je website

    Code naar github pushen, voor de volgende les!